CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, July 2, 2011

KEBAYA MODEN



LANGKAH-LANGKAH MENJAHIT

Jahit kemas tepi ke semua bahagian tepi baju kecuali garis leher, kelepet baju, hujung lengan & cantuman garis puteri. Jahit lisu pemadan di pinggang badan belakang.
Temukan S.L badan belakang dengan S.L. badan hadapab di garis bahu. Semat & jahit mesin dengan kelim belah kangkung. Lekatkan lapik dalam nipis berpereket di S.D. lapik bawah kepingan tengah badan hadapan.
Temukan S.D kepingan tepi badan hadapan dengan S.L kepingan tengah hadapan. Semat & jahit mesin di cantumankan.
Sediakan kedut lepas di garis pemadan kepala lengan & tentukan ukuran garis kepala lengan sama dengan ukuran lubang lengan. Jahit kelim lengan dengan kelim belah kangkung.
Temukan S.L lengan dengan S.L pakaian supaya bahagian hadapan dengan terletak di bahagian hadapan baju, bahagian belakang lengan terletak di bahagian belakang baju, kelim rusuk baju bertemu dengan kelim lengan & GTL bertemu dengan kelim di bahu. Semat & jahit mesin di garis pemadan lubang lengan.
Jahit lubang butang di sebelah kanan badan hadapan & butang dijahit di sebelah kiri badan hadapan. Seterika & tekan semua bahagian baju supaya rata, kemas & elok tergantung.

0 comments:

Post a Comment